فتوشپ یا کرل

فتوشاپ یا کورل؟ جدال بر سر قدرت

دو نرم افزار غول و بزرگ. به راستی که واژه غول شایسته هردو نرم افزار میباشد و کوچکترین تعجب در این مورد نشان از عدم شناخت این دو نرم افزار است.

همیشه این سوال مطرح بوده که کدام یک قوی تر است؟

و اما جواب این سوال چیست؟

در حقیقت باید گفت که اساسا این سوال اشتباه است. زیرا حیطه کار هر یک متفاوت بوده و هیچ ارتباطی به همدیگه ندارن و به همین دلیل نمیشه باهم دیگه مقایسه کرد. فتوشاپ یک نرم افزار مبتنی بر پیکسل است و کورل یک نرم افزار مبتنی بر وکتور و بردار. و همین امر کاربرد هر یک را مشخص و دو نرم افزار را از همیدگه متمایز میکند.

فتوشاپ - کرل

در تصویر بالا تفاوت پیکسل و وکتور را مشاده میکنید. محط کار فتوشاپ بر پایه پیکسل یا نقاط طراحی شده و اطلاعات تصاویر و ویرایش ها در این نقاط ثبت میشوند. اما کورل بر پایه فرمول های ریاضی استوار است و اطلاعات در این فرمول ها ذخیره میشوند. ناگفته نماند پیکسلی بودن طرح یا حالت شطرنجی بودن کار در فتوشاپ دلیلی بر ضعف کار فتوشاپ نیست و معیار سنجش کیفیت کار فتوشاپ نمیباشد. توضیحات بیشتر در این خصوص در قسمت آموزش در سایت قرار خواهد گرفت.

تا به اینجا با اساس کار هردو آشنا شدیم. اساس کار نرم افزار ها کاربرد و حیطه کار آنها را مشخص میکند. بر همین مبنا و اساس فتوشاپ برای کاری های ویرایشی و کار با عکس و تصاویر کاربرد دارد که میتوان به ادیت تصاویر، مونتاژ و… در اشاره کرد که پایه و اساس پیکسلی دارند.

فتوشاپ

و اما نرم افزار کورل که براساس وکتور کار میکند و محیط وکتوری دارد، بیشتر برای کارهای تولید محتوا و خلق محتوا کاربرد دارد و کمتر برای ویرایش و ادیت تصاویر به کار میرود. کارهایی از جمله طراحی لوگو، خلق شخصیت های کارتونی و … با نرم افزار کورل انجام میشود که قدرت مانور زیادی دارد.

کورل

کورل

ضمن اینکه کلیه مباحث مطرح شده دلیلی بر عدم توانایی هر کدام از نرم افزار ها بر کار دیگری نیست. به عنوان مثال فتوشاپ هم قدرت خلق اثر و شخصیت های کارتونی و… را دارد ولی امکانات فراهم شده در نرم افزار کورل بیشتر است و راحتی خلق اثر نیز بیشتر میباشد. ضمن اینکه کورل به دلیل وکتوری بودن خروجی هایی به حجم بسیار پایین ارائه میکند ولی فتوشاپ به دلیل پیکسلی بودم و ضبط اطلاعات در داخل پیکسل ها با حجم بالای خروجی مواجه است.

اگر قصد چاپ کتاب، ترجمه، کتاب شعر، داستان و… را دارید، همین حالا دکمه ثبت سفارش را بزنید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

The last comment and 8 other comment(s) need to be approved.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.