صفحه آرایی با نرم افزار

صفحه آرایی

صفحه آرایی؟ صفحه‌آرایی هنر ویرایش و چیدمان جملات در کنار هم است، در صفحه آرایی کتاب،‌ مجله، نشریه و … نکات مهمی وجود دارد که توجه به آن می تواند باعث دست یابی صفحه آرا به یک صفحه آرایی زیبا و حرفه ای شود. توجه به جزئیات و نکته های مهم صفحه آرایی در کنار شناخت مخاطب می تواند اثر زیبایی خلق کند و رسیدن به نتیجه را مطلوب کند.

صفحه آرایی هنری است که باعث جلب مخاطب میشود. همچنین عدم رعایت زیبایی و چیدمان درست باعث خستگی مخاطب میشود. شناخت محتوی و مخاطب بسیار در این امر مهم است که با شناخت آن میتوان به بهترین نتیجه در صفحه آرایی رسید.

هدف صفحه آرایی

تنظیم و ارائه مجموعه‌ای از اطلاعات، شامل جملات، نوشته ها، تصویر یا هر دو، در یک فضا با این هدف که:

  • اطلاعات و مفاهیم را به بهترین شکل و در ساده تریت حالت انتقال دهد.
  • باعث جلب توجه مخاطب شده و توجه آن رو برانگیزاند.

موارد مهم و حساس صفحه‌آرایی

توجه به سلایق مخاطبین در صفحه‌آرایی

هدف از یک کار گرافیکی، انتقال مجموعه ای از اطلاعات به مخاطب است، صفحه‌آرایی و کار گرافیکی باید با توجه به سلایق و شناخت مخاطب انجام شود. مثلاً صفحه‌آرایی کتاب برای رده سنی کودکان با صفحه‌آرایی برای بزرگسالان متفاوت است. به همین دلیل مواردی از قبیل نوع و اندازه‌‌ی حروف متن، تصاویر استفاده شده، سایز صفحه و… باید متناسب با مخاطب و رده سنی آنها باشد. علاوه بر این، شخصیت پردازی در صفحه‌آرای باید با شخصیت مخاطب متناسب باشد. به عنوان مثال، صفحه‌آرایی کودکان باید شاد و پرتحرک‌ باشد و صفحه‌آرایی برای بزرگسالان رسمی‌تر و جدی‌تر باشد.

سایز و اندازه‌ کاغذ

سایز برگه در صفحه آرایی کتاب اولویت بیشتری بر دیگر تنظیمات دارد و در ابتدای کار باید ابعاد و سایز کتاب تنظیم شود. براسای سایز کتاب، ابعاد صفحه را تنظیم میکنیم. ابعاد کتاب در چند سایز استاندارد معرفی میشود که به ترییب از بزرگترین سایز به کوچکترین میباشند.

۱- سایز رحلی

۲- سایز وزیری

۳- سایز رقعی

۴- سایز جیبی

سایز رحلی بیشتر در کتابهای آموزشی و کمک آموزشی مشاهده میشود. معمول ترین سایز کتاب سایز وزیری میباشد که اکثر کتابهای علمی و درسی در این سایز چاپ میشوند و سایز رقعی هم برای کتابهای شعر و رمان استفاده میشود. از سایز جیبی هم برای کتابهای توضیحی و مطالب مختصر استفاده میشود مانند کتابچه های راهنما.

قلم مورد استفاده

کلمات، حروف، علائم و هر آن چیزی که لازم است تا گفتار و اندیشه ای را بدون تغییر و کم و کاست به متن تبدیل کند را قلم و فونت می نامند.

اندازه قلم

مجموعه حروف استفاده شده در یک سطر بین دو خط موازی قرار میگیرد طوری که لبه حروف از این دو خط خارج نشود. به طور مثال حروف «آ» و «م» بر این دو خط مماس میشوند. حد فاصل این دو خط را اندازه قلم میگویند و وقتی که میگوییم اندازه قلم ۱۰ میباشد، یعنی حد فاصل این دو خط ۱۰ نقطه میباشد.

انتخاب قلم

انتخاب قلم و نوع آن بر اساس انتقال اطلاعات نوشتاری صورت میگیرد و وقتی قصد انتقال مفاهیم و اطلاعات را داریم، باید قلمی مناسب انتخاب کنیم که به راحتی خوانده شود. همچنین طول و فاصله سطرها نیز  در این امر مهم میباشند. برای مثال طول سطر زیاد باشد و فاصله سطر کم باشد، مخاطب مطالب و ادامه سطرها را گم میکند و دچار مشکل میشود. پس نوع قلم و اندازه آن و همچنین سایز و فاصله سطرها بسیار مهم است و بسته به موضوع انتخاب میشود.

ترکیب صفحه آرایی

قرار گرفتن اجزاء در کنار هم منجر به تشکیل کل میشود. یک صفحه آرایی خوب باید از بهترین قسمت های برگه جهت قرار دادن اشیاد بهره ببرد تا توازن و تعادل را ایجاد کند که یک حس مطلوب و زیبا به کار بدهد و تاثیری مثبت در بیننده و خواننده ایجاد کند. استفاده از تصاویر و شکل ها و… در کنار متن مینواند به زیبایی و ترکیب بندی کار کمک کند. البته هرکدام باید در جای مناسب قرار بگیرد.

در مطالب بعدی بیشتر به مقوله صفحه آرایی خواهیم پرداخت و جزئیات بیشتری را مطرح خواهیم کرد. از جمله استانداردهای صفحه آرایی و تنظیمات دقیق تر در صفحه آرایی و همچنین موارد مرسوم در صفحه آرایی.

اگر قصد چاپ کتاب، ترجمه، کتاب شعر، داستان و… را دارید، همین حالا دکمه ثبت سفارش را بزنید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

The last comment and 8 other comment(s) need to be approved.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.